Olen opiskeluni aikana kokenut niin onnistumisia kuin pettymyksiäkin. Muistan kertoja, jolloin hiukset ovat onnistuneet ja asiakaskin on ollut tyytyväinen. Varsinkin silloin olen kokenut onnistumisen tunnetta, kun hiustenleikkuu on onnistunut täydellisesti, koska muoto on ollut täydellinen, hiukset ovat asettuneet kunnolla sekä hiustenleikkuu ei ole vaatinut erillisiä sähläyksiä vaan on ns. leikannut menemään.
Olen kokenut myös onnistumisen tunteita, kun jostain väristä on tullut aivan täydellinen. Silloin esimerkiksi, kun olen itse ollut hieman epävarma lopputuloksesta ja kuivauksen jälkeen jälki on ollut täydellinen.
Tilanteissa, jossa olen kokenut onnistuvani, on ollut ne tilanteet, kun ehken ole täysin luottanut itseeni työn suhteen. Olen ollut ehkä hieman epävarma tilanteesta sekä en ole ollut täysin varma omista taidoistani. Työskentelyn ja näiden kaikkien epäröivien tunteideni jälkeen, kun nään lopputuloksen, ja kuinka hienosti olen onnistinut, se jos mikä tuo parhaimman onnistumisen tunteen.
Myöskin ne kerrat ovat olleet tähtihetkiäni, kun olen innoissani suunnitellut työtäni ja saanut hienon inspiraation, mitä haluan lopputuloksen olevan. Kun lopputulos on sen jälkeen juuri sellainen, kun olen sen suunnittelut ja se onnistuu, on parhaita tunteita ikinä. Kun palavasti haluat tuoda osaamistasi esille ja se onnistuu niin kuin sen mielessäsi olet suunnitellut, niin siinä on sitä, mitä kutsun onnistumiseksi.
Eräs kampaus oli sellainen, kun olin varma, etten saisi siitä sellaista, kun olin suunnitellut, koska hiukset eivät olleet riittävän pitkät sekä kouluaika alkoi hupenemaan. Aloin kuitenkin toteuttamaan suunnitelmaani rauhassa ja ihmetyksessäni huomasin, että sain aikaan kauniin kampauksen, joka oli tehty suunnitelman mukaisesti sekä ajallaan.
Parhaimmat onnistumisen kokemukset olen saanut, kun olen toteuttanut asiakkaalle vaalennusvärjäystä raidottamalla, koska vaalennus on itselle kaikkein lähimpänä sydäntäni. Myös se, että näkee, kuinka paljon on kehittynyt näinkin vaikeassa osa-alueessa ja se onnistumisen tunne, kun osaa sen ja onnistuu. Varsinkin onnistuminen sinulle tärkeässä asiassa tuo aivan mahtavan tsempin itselleen sekä halun kehittyä lisää, jotta onnistuu myös jatkossakin.
Näissäkin onnistumisissa olen päässyt sellaisiin lopputuloksiin mielestäni vain, kun olet uskonut itseeni sekä myös harjoittelu. En voi enempää painottaa sitä, että olen saanut onnistumisen kokemuksia vain sillä, että olen harjoitellut ja harjoitellut lisää, jonka kautta olen kehittynyt työssäni ja huomannut sen, että harjoittelullani on ollut jotain hyötyä. Myös sekin on auttanut työskentelyssä, että asiakas on ollut luottavainen taitoihin sekä positiivinen. Kun asiakaskin on varma, että osaan, vaikuttaa vahvasti lopputuloksen onnistumiseen.
On joitakin kertoja, jolloin itse en ole ollut ihan tyytyväinen lopputulokseen tai työskentelyssä on vierähtänyt aikaa sekä se on hieman takkuilut. Näinä kertoina onnistuminen on tullut asiakaspalveluhetkestä. Asiakkaan kanssa on syntynyt hyvä yhteys, jolloin asiakas toivoo, että pääsisi ensi kerrallakin juuri sinun penkkiisi. Ne kerrat ovat saaneet itselleen onnistumisen tunteen, sillä olet tehnyt sentään jotain oikein, että juuri tämä asiakas on ollut henkilökohtaisesti kiitollinen juuri minusta, kun minä olen juuri palvellut häntä eikä kukaan muu. Nämä kerrat ovat mielestäni vielä henkilökohtaisempia kiitoksia, kuin ne, kun onnistut työssäsi fyysisesti.
Niin paljon, kun on tilanteita, jossa onnistuu, on myös yhtä paljon tilanteita, jossa epäonnistuu. Hiustenleikkaus ei olekaan mennyt niin kuin piti, vaan tarkastaessa löytyy liian paljon kohtia, mitkä on mennyt vikaan, että tekisi mieli aloittaa ihan alusta. Hiusten värjäyksissä esimerkiksi hius ei ole vaalentunut tarpeeksi, harmaa ei ole mennyt piiloon tai yksinkertaisesti asiakas ei ole ollut tyytyväinen lopputulokseen. Pahin epäonnistumisen tunne on mielestäni se, kun asiakas ei ole ollut tyytyväinen. Sillä, vaikka itseni mielestä en ole onnistunut jossain kohtaa työssäni, ei asiakas välttämättä tiedä sitä tai se ei häntä haittaa. Näitäkin tilanteita on tullut kohdattua asiakaspalvelutyössä. Jos epäonnistuminen on jossain määrin korjattavissa, tietenkin olen sen korjannut, tai ehdottanut uutta aikaa asiakkaalle, jolloin asia korjataan. Kun mielestäni työstä tuli huono ja asialle ei voi mitään tai sitä ei voi konkreettisesti korjata, on minun vain pitänyt käsitellä asia. Mietin, että joka kerta ei voi onnistua ja ensi kerralla osaan ottaa tämän asian huomioon enkä toista enää samaa virhettä uudelleen. Jokainen epäonnistuu joskus eikä kukaan ole koskaan täydellinen. Olen huomannut, että epäonnistumisia tulee vähemmän, kun keskityn työhöni täysillä enkä hoppuile. Myös työn onnistumiseen auttaa se, jos esimerkiksi teen sellaista työtä, jonka olen joskus tehnyt ennenkin, kun muistelen mielessäni, millä tavoin onnistuin siinä hyvin, kun muistin tietyt asiat. Virheistä voi oppia ja niitä kannattaa mielestäni käydä läpi, jotta niistä oppii ja muistaa välttää ne virheet ensi kerroilla.